ייפוי כוח מתמשך

מהו ייפוי כוח מתמשך?

יפוי כוח מתמשך הינו מסמך משפטי, שבו אדם בגיר מחליט מה יקרה איתו ואיך יטפלו בו בעתיד כאשר יזדקק לסיוע בענייניו הרפואיים, האישיים והרכושיים.

יפוי כוח מתמשך הוא מסמך חדשני שיבוא במקום מינוי אפוטרופוס ובמקום פניה לבית משפט. לא ניתן לערוך יפוי כוח מתמשך לאדם שאינו מבין בדבר, כלומר אינו כשיר מבחינה קוגניטיבית. 

יתרונות מרכזיים של עריכת מסמך ייפוי כוח מתמשך:

מימוש רצונות שלך:  מאפשר לך לבחור מישהו (מיופה כוח) שאתה סומך עליו שיטפל בהחלטות חשובות בנוגע לכספים, רכוש, שירותי בריאות ועניינים אישיים אחרים כאשר תגיע למצב שאינך כשיר ואינך מסוגל לעשות זאת. אדם זה יכול להבטיח שהרצונות שלך יתבצעו ויפעלו לטובתך.

קביעת סמכויות למיופה הכוח : מסמך ייפוי כוח מתמשך  מותאם אישית אלייך ועונה על הצרכים הספציפיים שלך. אתה יכול להעניק סמכויות רחבות או מוגבלות למיופה הכוח.

הימנעות מהתערבות בית המשפט: אם לא ערכת ייפוי כוח מתמשך והגעת למצב שאינך כשיר, בית משפט יצטרך למנות אפוטרופוס כדי שיקבל החלטות בשמך. תהליך זה יכול לגזול זמן יקר ואולי לא תואם את ההעדפות שלך.

המשכיות:  בעריכת מסמך ייפוי כוח מתמשך אתה מבטיח המשכיות בקבלת ההחלטות. זה חשוב במיוחד במצבים שבהם אתה עלול להיות לא כשיר באופן זמני או באופן קבוע לקבל החלטות עקב מחלה, פציעה או היעדרות.

שקט נפשי: עריכת  מסמך ייפוי כוח מתמשך מספק שקט נפשי, ממש כמו פוליסת ביטוח, בידיעה שנקטת בצעדים יזומים כדי להבטיח שהעניינים שלך ינוהלו על פי רצונך. זה יכול להקל על הלחץ הן עבורך והן עבור יקירך בתקופות מאתגרות.

ניהול הרכוש: עריכת ייפוי כוח מתמשך מאפשר למיופה הכוח לטפל בעניינים פיננסיים בשמך, כגון תשלום חשבונות, ניהול השקעות, השכרת נכסים וגישה לחשבונות הבנק.

החלטות בתחום הבריאותי: אתה יכול לציין במסמך ייפוי הכוח המתמשך את העדפותיך לגבי טיפול רפואי והחלטות בריאותיות אחרות. זה מבטיח שמיופה הכוח יכול לעשות בחירות מושכלות בהתאם לרצונותיך.

זכור, מסמך ייפוי הכוח המתמשך הוא כלי רב עוצמה וחשוב לערוך אותו עם עו"ד בעל ניסיון בעריכת של ייפוי כוח מתמשכים וכן עבר הכשרות אצל האפוטרופוס הכללי.

חשיבות עריכת ייפוי כוח מתמשך

לפני כשנה פנתה אלי דליה (שם בדוי) וביקשה ממני לערוך עבורה ייפוי כוח מתמשך שיכנס לתוקף בעתיד בזמן שלא תוכל לדאוג לעצמה. דליה, אלמנה כבת 65, חולת כליות, ביקשה למנות את שתי בנותיה למיופות כוח כאשר את הבת הבכורה, שמבינה היטב בכספים, ביקשה למנות כאחראית על העניינים הרכושיים הכוללים ניהול חשבון עובר ושב וניהול נכסיה ואת הבת השנייה, שמבינה פחות בכספים, אך טובה יותר בהבנת צרכיה האישיים והבריאותיים, ביקשה למנות כאחראית על ענייניים אלו.

לייפוי הכוח המתמשך צירפתי “הנחיות מקדימות”, שערכנו בפגישה משותפת, בהן רשמתי לפרטי פרטים את בקשותיה של דליה לגבי אופן הטיפול בכספים ולגבי אופן הטיפול בענייניה הבריאותיים והאישיים. בין היתר, דליה ביקשה שירשם ב”הנחיות המקדימות” שאם בעתיד היא תגיע למצב סיעודי היא תרצה להמשיך להישאר בביתה, בסיוע מטפלת, ולא לעבור לטיפול בבית אבות סיעודי. לאחר כחצי שנה, מצבה של דליה הדרדר והיא נזקקה לסיוע סיעודי. ייפוי הכוח המתמשך נכנס לתוקף ובתה השנייה מילאה אחר בקשתה ורצונה של דליה ודאגה כי תישאר בביתה בסיוע של מטפלת.

לצד העלייה בתוחלת החיים בעולם ובישראל החלה ההכרה כי ישנה חשיבות רבה לשמוע את רצונו של אדם. במקום שיבוא מישהו, כגון אפוטרופוס או בית משפט, שיחליט מה טוב עבורו, אותו אדם יכול הוא בעצמו להחליט מה יהיה גורלו ומה יקרה בעתידו? וכן איך ובאיזה אופן יטפלו בו? כאשר לא יוכל לטפל בעצמו. באפריל 2016, פורסם תיקון לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (תיקון מס’ 18), תיקון שהביא איתו בשורה משמעותית לחברה כולה ובעיקר לאנשים עם מוגבלות נפשית ו/או פיזית להחליט על חייהם, כלומר לא ימונה לאדם אפוטרופוס אם הוא ערך ייפוי כוח מתמשך.
עריכת ייפוי כוח מתמשך מאפשרת לאדם, כל עוד הוא כשיר וצלול, לתכנן את עתידו ואת גורלו ולקבוע מי ינהל את ענייניו וכיצד? והכל בהתאם לרצונותיו ולבחירתו.

בתקופה האחרונה, עם פרוץ מגפת הקורונה, היינו עדים לתחושות של חוסר ודאות, לחץ וחרדה בריאותית וכלכלית ודאגה בעיקר למצבם של האוכלוסייה הבוגרת. משכך, החלה ההכרה כי ישנה חשיבות רבה בעריכת ייפוי כוח מתמשך. ההמלצה לממנה היא למנות מיופה כוח שהוא סומך עליו ושיפעל לטובתו, כגון: בן משפחה, חבר קרוב או איש מקצוע, כגון: רופא, עורך דין, רואה חשבון.

לייפוי כוח מתמשך, מומלץ לצרף “הנחיות מקדימות” בהן הממנה קובע בצורה מפורשת ומפורטת מהם היקף סמכויותיו של מיופה הכוח בנוגע להחלטות עתידיות שיתקבלו בשמו או פעולות שיינקטו בשמו. בשלושה עניינים מרכזיים, בעניינים רפואיים, כגון: טיפול רפואי, אשפוז והשגחה רפואית. בעניינים אישיים, כגון: טיפול באיכות ורווחת חיי הממנה, סיפוק מזון וביגוד, בחירת מקום מגורים והתאמה לצרכי הממנה. בעניינים רכושיים, כגון: ניהול חשבונות הבנק, ניהול נכסים, ניהול משק הבית.

כמו כן, בייפוי הכוח המתמשך הממנה יוכל לקבוע מתי ובאילו תנאים יכנס ייפוי הכוח המתמשך לתוקף, כגון: על פי חוות דעת של רופא מומחה, לאחר יידוע בני משפחה ו/או אנשים נוספים.

לצד אלו, חשוב לדעת כי החוק מגביל את היקף סמכויותיו של מיופה הכוח ובמקרים מסוימים יהיה עליו לפנות לבית המשפט על מנת לקבל אישור לפעולותיו, כגון: מכירת נכס הממנה, שימוש בכספי הממנה בסכומים גבוהים שלא על פי הוראותיו.
על מיופה הכוח לבצע את תפקידו ולהפעיל את סמכויותיו במסירות תוך שמירה על רצונו, כבודו, זכויותיו, פרטיותו וחירותו של הממנה.

לאור חשיבותו של מסמך זה, נקבע בחוק כי עריכת יפוי כוח מתמשך תעשה אך ורק ע”י עורך דין אשר עבר הכשרה מתאימה והוסמך על ידי האפוטרופוס הכללי.

עריכת ייפוי כוח מתמשך הינו הליך קצר ללא בירוקרטיה ונכון להיום יהיה שירות הפקדת ייפוי הכוח המתמשך שינתן על ידי האפוטרופוס הכללי פטור מאגרה.

מה ההבדל בין עריכת צוואה לעריכת ייפוי כוח מתמשך?

לפני כחודש פנתה אלי אהובה, מכרה ולקוחה וותיקה, בת 70, גרושה פלוס 4 ילדים ו- 10 נכדים, בעלת קיוסק קטן בשכונה.

אהובה שאוהבת מאוד את הקן משפחתי שבנתה ורואה כל הזמן לנגד עיניה את אחדות משפחתה, הגיעה אלי לשיחת ייעוץ וביקשה ממני לערוך לה צוואה כדי למנוע סכסוכים עתידיים בין ילדיה כאשר תלך לעולמה אחרי 120.

בפגישתנו המלצתי לאהובה לערוך גם ייפוי כוח מתמשך, אהובה ענתה לי “הנה אני עושה צוואה”.

הסברתי לאהובה שיפוי כוח מתמשך זה עד מאה ועשרים וצוואה זה אחרי מאה ועשרים. עוד הסברתי לאהובה שחשוב מאוד כבר היום ל”תכנן את העתיד”, למנוע סכסוכים בין הילדים על אופן הטיפול בה, ולקבוע כבר מהיום מי ינהל לה בעתיד את כספיה ואת הקיוסק כשתתבגר ולא תבין בדבר ומי יטפל בה כשלא תוכל לטפל בעצמה.

ערכתי לאהובה ייפוי כוח מתמשך וגם צוואה. אהובה יצאה ממשרדי מרוצה ואמרה “קיבלתי ממך ייחס אישי ויעוץ מקצועי, עכשיו אני יודעת בוודאות שעשיתי הכול על מנת למנוע סכסוכים עתידיים בין ילדיי ונכדי, כמה חבל שאנשים לא מבינים את חשיבות עריכת צוואה ועריכת ייפוי כוח מתמשך”.

אני הרגשתי סיפוק רב !! עוד לקוחה מרוצה!!

הרצאות אחרונות :

יש שאלות ?

שלחו לנו הודעה ונחזור אליכם בהקדם!

    זמינים גם כאן:

    לפרטים נוספים

    שלחו הודעה עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ללא התחייבות